
Konec pololetí je vždycky stresová záležitost, protože se blíží vysvědčení. A nikdo tam nechce mít čtyřku z matiky nebo trojku z angličtiny. Navíc pokud máte průměr někde mezi, tak si chcete být jistí, že se učitel přikloní k té lepší známce.
V tomto krátkém článku vám představím tipy, jak vylepšit známky před koncem pololetí, které vždycky používám. Zatím mají hodně dobrou úspěšnost, a proto jsem se rozhodla, že se o ně s vámi podělím. Samozřejmě, to, že fungovaly mně, neznamená, že musí fungovat i vám, ale myslím si, že je to dost pravděpodobné.
Takže, jak vylepšit známky před koncem pololetí?
Tip č. 1: Zeptejte se
Když se nezeptáte, vždycky je odpověď ne. Tahle obecná pravda platí i v učení. Když nebudete mít dostatek odvahy jít za tím učitelem a požádat o lepší známku, tak s ní rozhodně nemůžete počítat. A to by pak byla škoda, dostat místo dvojky trojku, jenom protože jste byli líní zvednout zadek a dojít se zeptat.
Všimla jsem si, že je hodně důležité, jakým způsobem se těch učitelů zeptáte. Učitelé totiž nemají povinnost vám dávat lepší známku, takže se jejich rozhodnutí odvíjí od několika faktorů. Ten první z nich je, jak moc jste je v průběhu roku štvali. Je potom úplně jedno, jak pěkně a promyšleně se jich zeptáte, když jste celý rok nic nedělali a vyrušovali. Takže pokud je tohle váš případ, tak to úplně napravit nepůjde. Můžete vyzkoušet všechny tipy z tohoto článku, ale máte výrazně menší šanci na úspěch.
Tím druhým faktorem je, jak se jich zeptáte. Já osobně ráda používám tuto otázku: „Co můžu udělat proto, abych dostala lepší známku? “ Tenhle typ otázky mi vyhovuje, protože to z otázky, jestli dostanu lepší známku dělá otázku, co mám udělat, abych ji dostala. Je neuvěřitelné, jak to potom absolutně mění směr konverzace.
Na tuhle otázku mají totiž učitelé problém odpovědět ne. Kdyby vás totiž odmítli, tak naznačují, že nějakou prací v tom předmětu nemůžete zlepšit svoji známku. Většina učitelů se do tohohle raději nepouští, nechají vás udělat nějakou práci navíc a nakonec vám dají lepší známku.
Další výhodou této otázky je, že pro učitele potom snazší vám tu lepší známku dát. Takhle vám zadají nějakou práci nebo nějaký referát, vy to uděláte, dostanete další známku a jste v klidu. Učitelé se nad tím potom zamyslí a řeknou si, že jste projevili zájem a udělali něco hmatatelného navíc v podobě třeba toho referátu, takže si tu lepší známku zasloužíte.
Neříkám, že vám tato otázka zajistí 100% úspěšnost, ale myslím, že to % na lepší známku bude dost vysoké.
Tip č. 2: Nevytahujte na učitele známky z ostatních předmětů
Rozhodně nedoporučuji dělat tuhle jednu věc. Může absolutně zničit váš pěkný start a způsob, jakým se zeptáte. Hodně učitelů tento argument nemůže absolutně vystát.
Jedná se přesně o tohle:
„ Paní učitelko prosím, mně z ostatních předmětů jinak vychází samé jedničky.“
nebo
„Tohle bude moje jediná trojka, kvůli tomu nebudu mít vyznamenání.“
Viděla jsem případy, kdy tohle někdo udělal a musel se s lepší známkou nadobro rozloučit. Někteří učitelé tohle opravdu nemají rádi, protože vytahujete na ně něco, co absolutně nesouvisí s tím předmětem a děláte z nich ty špatné. A nikdo nemá rád, když ho někdo označuje za záporáka. Proto jsou pak učitelé mnohdy v horší náladě a nebudou se moc hrnout do vylepšování vaší známky.
Úplně jiný případ ale je, když se vám na to sami zeptají. Často je zajímá jestli vám jde o vyznamenání nebo třeba samé jedničky. V takovém případě se samozřejmě odpovědi nevyhýbejte. Když dostanete tuto otázku, tak to směřuje správným směrem, protože vás okamžitě neodmítli a připouští možnost, že by se s tou známkou dalo něco dělat. A i když vám nejde třeba o vyznamenání, tak to můžete využít a zkusit je přesvědčit.
Tip č. 3: Přijďte s řešením
Další super věc, kterou můžete udělat při přesvědčování učitelů je vlastní řešení. Položíte jim otázku, co můžete udělat pro lepší známku a doplníte řešení, která vás napadla. Vaším cílem by totiž mělo být vytvoření co nejjednodušších podmínek pro učitele, aby vám vylepšili známku. Když totiž přijdete jenom s tím, že uděláte něco navíc a ať vám vymyslí co, tak je to pro učitele práce navíc. Vy chcete, aby to pro ně bylo co nejjednodušší a jediné co by museli udělat, je říct ano.
A nemusíte vymýšlet nic extra. Stačí třeba navrhnout, že uděláte referát na určité téma a potom ho přednesete třídě. To je jedno z těch nejlepších řešení. Ulehčíte tím vyučujícímu práci hned dvěma způsoby. Zaprvé nemusí vám vymýšlet téma referátu a za druhé přednesete v podstatě část výkladu za ně.
Tip č. 4: Začněte brzy
Většina lidí začne známky zachraňovat až na úplně poslední chvíli, třeba týden před uzavřením známek. Zjistila jsem, že tenhle přístup se ale moc nevyplatí. V tuhle dobu totiž s vylepšením známek otravují všichni. Učitelé už toho začínají mít pomalu dost a je méně pravděpodobné, že by vám vyhověli.
Nejsem si jistá, jestli přísloví Kdo dřív přijde, ten dřív dostane. je naprosto přesné, ale něco na tom je. Čím dříve totiž přijdete, tím je větší pravděpodobnost, že vám učitelé dají nějakou šanci. Takhle budete vypadat zodpovědněji, než ta většina, která honí známky týden před koncem a zároveň budete mít dostatečné množství času udělat nějakou tu práci navíc, abyste dostali lepší známku.
Tip č. 5: Seznam důležitých testů
Přesvědčování učitelů není ale jediný způsob, jak vylepšit známky před koncem pololetí. Pokud začnete v dostatečném předstihu, tak máte šanci zlepšit průměr bez přesvědčování.
Já osobně se na svůj průměr dívám dost často. A když už se začíná blížit konec pololetí, tak si vypíšu všechny plánované testy a projekty z předmětů, které mám mezi nebo bych chtěla vylepšit. Sepíšu si to na papír a někam si ho vylepím. Těmto věcem pak věnuju maximální pozornost. Důležité je, nic z toho nepodcenit a mít ten seznam stále na očích.
Také není od věci se na daný předmět připravovat více. Existují totiž ještě přepadovky a to poslední co chcete při vylepšování průměru, je dostat špatnou známku z nečekaného testu. Bohužel to pro vás znamená práci navíc, ale je to způsob, jak vylepšit známky před koncem pololetí.
Tip č. 6: Prevence
Stejně jako se můžete naočkovat, abyste neonemocněli, tak můžete podniknout nějaké kroky, abyste nemuseli na konci pololetí zachraňovat známky. Vždycky je totiž lepší, se v klídku dívat, jak se ostatní stresují s vědomím, že vy máte známky v pohodě. Nemusíte pak vůbec řešit, jak vylepšit známky před koncem pololetí.
A jak to udělat? Je dobré sledovat svůj průměr v průběhu roku. Když uvidíte, že se stáčí špatným směrem, tak je dobrý nápad si na ten předmět dávat větší pozor. Tohle se sice může zdát jako absolutně jasná rada, ale ve skutečnosti tohle dělá jen velmi malé množství lidí. Všichni pak čekají na poslední chvíli a až pak to začnou řešit.
Například, když dostanete špatnou známku z testu, tak doporučuju se zeptat na možnost opravy. Někteří učitelé vám totiž překvapivě rádi vyhoví a nechají vás třeba napsat test znovu jako další známku.
Také můžete praktikovat ten seznam, který jsem zmiňovala v minulém tipu. Není nutné čekat na konec pololetí.
Shrnutí
Jak vylepšit známky před koncem pololetí?
- nebojte se požádat o lepší známku
- zeptejte se co máte udělat pro lepší známku ne jestli ji dostanete
- nevytahujte na učitele známky z ostatních předmětů
- rovnou navrhněte jakou práci navíc uděláte
- jděte se zeptat s dostatečným předstihem
- udělejte si seznam testů a úkolů, které ještě musíte udělat a věnujte jim speciální péči
- sledujte svůj průměr v průběhu roku a nečekejte na poslední chvíli
Závěr
Toto byly mé tipy, jak vylepšit známky před koncem pololetí. Používám je dost často a poměrně se mi osvědčily. Doufám, že se osvědčí i vám a třeba je také začnete používat.
Pokud znáte někoho, koho mu by článek mohl pomoci, tak mu/jí ho můžete poslat.
Pokud se vám článek líbil, tak si můžete přečíst nějaký další a nebo mě třeba sledovat na tiktoku, youtubu či threads.
Další články, které by vás mohly zajímat:
- Dělání taháků není hloupost – EXTRÉMNÍ důvod proč byste si je měli dělat.
- Seznam nejlepších AI nástrojů do školy- tyhle musíte mít
- Projekt v angličtině? díky AI a těmto 5 tipům žádný problém