
Všichni mluví pouze o efektivních metodách učení. Ale co ty nejhorší metody učení? Nikdo nemluví o tom, co byste dělat neměli, pokud chcete být ve škole úspěšní. Proto se v tomto článku dozvíte, jaké metody byste neměli používat a čemu přesně se při učení vyhnout, abyste dosahovali těch nejlepších výsledků. Řeknu vám i pár tipů, na co si dát pozor, abyste nemuseli opakovat stejné chyby jako já.
Metoda č. 1: Učebnice je spása
Pravděpodobně většina z vás vlastní několik učebnic k vašim současným předmětům. První, co byste s takovými učebnicemi měli udělat je, vyhodit je z okna (pouze obrazně).
Učebnice jsou totiž dle mého názoru velmi špatným učebním materiálem. Hned vysvětlím proč.
Jde o to, že v učebnicích najdete pouze rozsáhlé texty týkající se daného tématu. Učebnice jsou dobré na základní pochopení, porozumění souvislostem a úvod do učiva. Pokud se ale potřebujete něco vážně naučit, tak studováním učebnice vám to bude trvat hodně dlouho. Navíc, pokud praktikujete zírání do učebnice, tak vás budu muset zklamat a říct vám, že je to k ničemu. Učebnice primárně neslouží ke studiu jako z poznámek, jde o pochopení souvislostí.
Je mi jasné, co si teď někteří říkáte: Vždyť tam jsou tam rámečky se shrnutím. Ano, jsou tam, ale stejně je to psáno ve větách a nikdy tam nejsou informace všechny. Kdyby se totiž všechno důležité vešlo pouze do malého rámečku o pěti větách na kapitolu, tak si myslím, že by škola byla celkem hračka. Bohužel je nás jako na studenty a žáky kladeno více nároků, a proto je třeba se vykašlat na učebnici a začít používat jiné materiály.
Rozhodně neříkám, že jsou všechny učebnice na nic, to určitě ne. V některých předmětech to bude dokonce skoro to jediné, o co se budete moct opřít. Například moje učebnice Účetnictví je dobře koncipovaná a celá výuka je postavena na schématech z této učebnice, bez kterých bychom se nemohli hnout dál.
Většina ostatních učebnic, ale není tak dobrá, jak se mohou zdát. Někdy si říkám, co je za smysl mít učebnici, kde ani nenajdete nic vysvětleného. Vezměte si třeba jednu moji učebnici němčiny z minulých let. Byla by naprostá hloupost z ní něco studovat, protože tam ani pořádně nenajdete vysvětlená gramatická pravidla dané lekce. Člověk by čekal, že tam bude přehledně vysvětlená gramatika na jedné stránce, ale ne. K čemu jednoduchý souhrn, když můžete mít dvacet stran cvičení jako jsou poslechy. Tím nechci urážet autory učebnice, jenom chci podotknout, že učebnice dávají smysl na prvním stupni základní školy, dále už to myslím nemá až takový efekt.
Tak jo, myslím, že už jsem vás od učebnic odstrašila dostatečně. Nechápejte mě špatně, chci jen, abyste se vyhnuli té základní chybě a nestudovali z učebnice. Tím, že si totiž bude číst souvislý text pořád dokola, se nic nenaučíte. Nebojte za chvíli vám poskytnu řešení, tedy to co byste měli dělat raději, než studovat z učebnice. Ale ještě předtím vám chci ještě zmínit, že aktuálně nemluvím o sbírkách úloh. Velmi často se totiž tyto dva pojmy zaměňují a nechci, abyste z okna spolu s ostatními učebnicemi vyhodili právě i sbírky úloh. Sbírky úloh jsou praktické procvičovací příklady pro vás, ze kterých můžete počítat, jak ve škole, tak i doma.
Úprava metody č.1:
učebnice je spása → cože? jaká učebnice?
Ještě předtím, než se vrhnu do toho, že vás zahltím radami, co byste teda dělat měli, tak si musíme v krátkosti ujasnit v čem spočívá problém těch učebnic.
Hlavním problémem je to, že v učebnicích se nachází dlouhé souvislé texty i s informacemi navíc. To znamená, že váš mozek se musí nejen soustředit na pochopení celkového kontextu textu, ale i na to jaké informace jsou důležité a jaké ne. Učení z učebnice je proto hodně problematické a to i z časových důvodů. Pokud máte totiž před testem a potřebujete se rychle naučit co nejvíce, čtení dlouhých a zbytečných vět je práce navíc. Existují způsoby, jak to můžete svému mozku zjednodušit. Tak se na to pojďme podívat.
Nebudu chodit kolem horké kaše a rovnou to na vás vybalím. Udělejte si zápisky. Zní to jako naprostá banalita, ale věřte mi, že je obrovský rozdíl, když se učíte ze zápisků nebo z učebnice. Zápisky vás totiž ušetří toho čtení sáhodlouhých vět, shrnují pouze to, co vážně potřebujete vědět a jsou přehledné. Většina z vás si je určitě dělá tak jako tak, ale nejsou zápisky jako zápisky. Podrobně jsem shrnula návod, jak dělat ty nejlepší zápisky, který najdete zde. Ale ve zkratce jde o to, že zápisky by měly být strukturovány v bodech, co nejkratší a bez zbytečných informací.
Možná vás zápisky překvapily, ale dělání poznámek je jednou z těch úplně nejdůležitějších částí studia. Navíc jste schopní i z té učebnice informace přetransformovat do podoby poznámek, která je pro vás snadno dostupná a mnohem rychleji naučitelná. Zápisky si totiž nemusíte dělat jenom z hodin (silně doporučuji si je na těch hodinách fakt dělat a nespoléhat na ostatní), může to být i právě z té učebnice anebo z nějakého videa.Jak si psát kvalitní zápisky – 5 tipů pro ty nejlepší zápisky
Vážně vám doporučuji, abyste si před každým testem sedli a pokusili se shrnout všechny informace, které potřebujete na jedno místo. Vím, někdy je toho učiva hodně, ale nikdo neříkal, že si ty zápisky nemůžete dělat průběžně.
Pro váš mozek je mnohem jednodušší si zapamatovat informace v bodech, než ve větách. A o to tu v podstatě jde. Vy si chcete zapamatovat, co nejvíce informací, co nejrychleji, a proto jsou zápisky vhodným způsobem, jak toho dosáhnout. Nebuďte líní si vytvořit zápisky z té učebnice, vyplatí se vám to.
Metoda č. 2: YouTube mě zachrání
YouTube je vážně skvělý zdroj informací a vzdělání. Pokud jste třeba četli některých z mých jiných článků jako třeba o nejzábavnějších metodách učení, tak víte, že to často doporučuji jako zábavný a poměrně efektivní způsob učení. Bohužel to je ale obousečná zbraň.
Jsou lidé, kteří si myslí, že když jenom shlédnou nějaké video na YouTube, tak jim to nahradí učení a bohatě jim to stačí. Tak to ale úplně není. Když totiž jenom něco vidíte, tak to neznamená, že se to automaticky naučíte a budete to schopni zopakovat. Když to řeknu takhle, tak to zní jasně a pochopitelně, ne? Stejně se ale najdou studenti a žáci, kteří prostě sázejí na to, že jednou shlédnou video o kvadratických rovnicích a potom jsou schopni to sami spočítat v testu.
Dalším problémem, který je u YouTube videí tak je to, že ne vždy ta videa obsahují relevantní informace. Jde o to, že na YouTube může dát video každý. Takže kdybych chtěla, tak tam můžu hned nahrát nějaké video, kde budu tvrdit, že země je placatá. Každý si tam zkrátka může dělat skoro co chce, pokud to není nelegální nebo to nekopíruje cizí obsah. Mnoho lidí ale věří, že to co je na YouTubu musí být pravda. Nemusí.
Takže co s tím?
Úprava metody č. 2
YouTube všechno zachrání → YouTube je dobrý sluha, ale špatný plán
Moje rada je poměrně jednoduchá. Hlavní je ta videa nepřecenit. Videa vám mohou pomoci s postupem a pochopením. Abyste ale zvládli celý test nebo zkoušení na základě jednou shlédnutého videa, není úplně pravděpodobné. Hlavně co se týče těch technických předmětů jako je matika, fyzika nebo chemie, shlédnout video určitě nestačí. Potřebujete se to skutečně naučit. Doporučuji vám, abyste se podívali na nějaké to video a potom si vyzkoušeli jestli to zvládnete sami v praxi. Je to v podstatě stejné jako výklad ve škole, ten výklad si poslechnete a to se potom naučíte nebo procvičujete používání toho postupu. Stačí to samé udělat i u videí.
Metoda č. 3: Spoléhání na pocit umím to
Tohle vídám hodně často u ostatních a bohužel někdy i u sebe. Jde o to, že se všichni velmi často spoléhají na pocit umím to. Jednoduše se všichni podívají do zápisků nebo do učebnice a řeknou si: ,,To bych určitě nějak vymyslel/a, to nějak dám.” Problém je v tom, že když potom přijde test, tak to právě většina lidí nedá. A proč tomu tak je? Je velmi snadné podcenit to učivo, když se na to jenom díváte. Je to stejné jako když se díváte na někoho kdo dělá salto vzad. Vypadá to jednoduše, ale pak sami zjistíte, že to tak snadné není.
S tímhle taky souvisí příliš velké sebevědomí. Existuje mnoho přirozeně chytrých lidí a někteří se potom přeceňují. Myslí si totiž, že to nějak “okecají” a myslí si, že se nemusí učit, protože jsou chytřejší, než ostatní. Někdy jim to vyjde, ale většinou spadnou na zem. Zjistí totiž, že až tak chytří jak si myslí nejsou.
Úprava metody č. 3
spoléhání na pocit umím to → spoléhání na test znalostí
Nikdy se nespoléhejte jenom na svůj pocit, že to umíte. Všechno vždycky vypadá snadněji, když se na to jenom díváte nebo o tom jenom přemýšlíte. Doporučuji vám, abyste si vždycky otestovali, že to umíte. A to není nic těžkého. Stačí když si vezmete prázdný papír a pokusíte se tam sepsat všechno co jste si zapamatovali. Tohle cvičení je velmi jednoduché, ale těžší, než se zdá. Sami zjistíte jak na tom skutečně jste a co jste vážně zapamatovali. Vážně vám tohle doporučuji, velmi se mi to osvědčilo.
Shrnutí
V tomto článku jsem tedy shrnula podle mě, top 3 nejhorší metody učení. Vybrala jsem tyto metody jako nejhorší metody učení, protože jsou hodně neefektivní a všimla jsem si, že je používá hodně lidí.
Nejhorší metody učení:
- Studování z učebnice – Učebnice obsahuje dlouhé a souvislé texty, které nejsou pro učení optimální.
- YouTube – YouTube videa vám mohou pomoci látku lépe pochopit a vysvětlit vám principy. Nestačí se ale podívat na video. Je třeba se do učiva více ponořit, abyste se to skutečně naučili.
- Spoléhání na pocit umím to – Když se na to jenom díváte, tak to vždycky vypadá jednoduše. Je potřeba, abyste si skutečně ověřili, že to umíte.
Tohle byly podle mě ty nejhorší metody učení a také ty nejhorší chyby, které jsem ohledně učení viděla u ostatních. Nemyslete si, když to tady vyprávím, že jsem sama nikdy takovou chybu neudělala. Bohužel to bylo víckrát, než mi je příjemné a píšu tento článek, aby se ostatní mohli z mých chyb a chyb lidí, které znám, poučit. Věřím, že jste si z toho článku něco odnesli a že se vám podaří vyhnout těmto nejhorším metodám učení.
Pokud znáte někoho komu by to mohlo pomoct nebo někoho, kdo přesně tyto metody praktikuje, tak mu můžete poslat tento článek. Budu také ráda za jakýkoliv komentář k tématu nebo mi můžete taky napsat na jaké téma, byste rádi viděli článek. Zajímají mě vaše problémy a jako (zatím) malá bloggerka nedostávám tisíce komentářů denně, takže je větší šance, že vážně napíšu článek na vaše téma.
Nejhorší metody učení – Zapamatováno.cz
Další články, které by vás mohly zajímat: