Taháky – 1 extrémní důvod, proč byste si je měli dělat 

Asi vám nemusím říkat co je to tahák. Je to takový ten malý papírek, který si schováte v penále, v botě nebo si ho napíšete na ruku, abyste z něj během testu mohli opsat informace. Určitě jste si ho někdy dělali, a proto je vám jasné, jakou nevýhodu taháky mají. 

Někdy je dost těžké z nich opisovat tak, aby si toho váš učitel nevšiml. Úspěšné použití taháku vyžaduje velkou dávku šikovnosti a hlavně je to velký risk. Nechcete přece dostat pětku nebo nějakou poznámku. 

V tomto článku se dozvíte způsob použití taháku, u kterého tato nevýhoda odpadá. Je to způsob, kdy použijete tahák, ale je to naprosto etické a učitelé vás u toho nemůžou chytit. Téměř nulové riziko. Zní to šíleně, ale opravdu takový způsob existuje. 

O co teda jde? 

Tím úvodem jsem vás možná přesvědčila o tom, že se tu dozvíte nějaké extrémní podváděcí taktiky, ale ne. Pokud chcete vědět, jestli je lepší si schovat tahák do boty nebo do penálu, tak budete muset hledat někde jinde. Tento způsob totiž spočívá v tom, že ten tahák při testu ani nevytáhnete. 

Většina z vás si teď určitě řekla něco jako „Cože? To tak trochu nedává smysl.”.  Nebojte, smysl to dává a já vám to hned vysvětlím. 

Jde o to, že díky taháku jste schopni se to, z čeho píšete vážně naučit. Sama jsem přišla na to, že velmi často, když jsem si napsala tahák, tak jsem si většinu informací zapamatovala během vytváření toho taháku. Ze začátku to působí jako hloupost, ale když se nad tím zamyslíte, tak to dává smysl. Protože co vy vlastně děláte při vytváření taháku? Najdete si důležité informace, shrnete je a upevníte si je v hlavě tak, že je zapíšete v krátké a jasné formě na papír. To už zní jako nějaká metoda učení ne? 

Jak to funguje? 

V podstatě to taková metoda učení může být. A to celkem efektivní. Já to třeba občas používám jako skvělou opakovací metodu nebo ověření, že všechno důležité umím. Dá se to ale i použít, když se to teprve učíte. Najdete si nejdůležitější  informace a vytvoříte si ten malinkatý tahák. To vám může dost pomoci si ty informace lépe zapamatovat, ale stále to nebude stačit, abyste si to pamatovali na 100%. Věc, která mě proto napadla jako řešení, je udělat si další tahák, ale tentokrát jenom z vlastní hlavy. To, co jste nevěděli tam pak přepíšete z toho předchozího taháku. A takhle si vytvoříte neomezeně taháků do doby, kdy si budete všechny informace pamatovat. 

Možná vám to něco připomíná. Je to v podstatě přepisovací metoda v tahákové úpravě, o které jsem mluvila v článku Nejefektivnější metoda učení. Je taky možné, že tuto metodu znáte odjinud pod jiným názvem. Zjednodušeně jde o to, že píšete informace na papír, než si je zapamatujete. Je to efektivní, protože psaním si informace upevňujeme v mozku. 

A ještě jedna velmi důležitá věc, která z tahákové metody činí game changer. Pokud přijde na nejhorší, tak ten tahák můžete skutečně použít. Díky tomu je tahle metoda ideální na přestávku před hodinou. Děláte si tahák, který vás může při nejhorším zachránit a zároveň se to učivo učíte. Zkuste říct, že to nezní skvěle. 

Přepis ještě jednou step by step procesu na využití taháků při učení:

  1. Najdete nejdůležitější informace.
  2. Ty shrnete na malý tahák (tím si učivo zapamatováváte).
  3. Pokusíte se přepsat si informace z prvního taháku na další aniž byste na něj koukali. 
  4. Doplníte informace, na které jste zapomněli. 
  5. Opakujete proces od kroku 3, než to budete umět. 

PS: Dávejte bacha, aby ty taháky potom učitelé nenašli, pokud jste je neměli v plánu použít. Dost blbě se to pak vysvětluje a vážně vám nikdo nebude věřit.

Etičnost podvádění 

To je sice hezký, ale není jednodušší si udělat skutečný tahák a potom ho použít? Odpověď zní ano. Tohle není žádný extra etický blog psaný ministerstvem školství, a proto vám tu nebudu kecat o tom, jak je hrozně neetické dělat si táhky. Kolikrát je vážně nejlepším řešením ty taháky použít. Osobně si ale myslím, že je vždycky lepší se to naučit. Odpadá vám to riziko, že budete přistiženi. Navíc se někdy může hodit to učivo vážně umět, třeba u příštího ústního zkoušení nebo nečekaného testu. 

Další věc je, že ne vždycky máte možnost podvádět. Někdy je to naprostá brnkačka a jindy se zase učitel postaví tak, že nemáte nejmenší šanci. Za mě je to riziko poměrně velké a asi bych se nespoléhala na to, že budu mít optimální podmínky na opisování z taháku. Proto je vážně lepší se to naučit, ale samozřejmě to je vaše věc. Jestli vám to riziko za to stojí, tak do toho jděte. 

Jak zajistit, aby vaše cvičné taháky nikdy nikdo nenašel 

Už jsem tu letmo zmínila, že by vaše cvičné taháky neměl nikdo najít. Když učitel totiž objeví na vaší lavici váš tahák, tak úplně nebude věřit historce, že jste neměli v plánu ho vůbec použít. To zní celkem logicky. Takže se nabízí otázka, co s těmi cvičnými taháky? 

To ve skutečnosti záleží na tom, jestli si je chcete nechat jako zálohu. Pokud ano, tak je musíte schovat i na těch rizikovějších místech, třeba v sešitě nebo v mikině. Moc to ale nedoporučuju, protože pak je to v podstatě regulérní podvádění a šance, že vás chytí, je dost vysoká.

Když metodu taháků ale použijete správně, tak nebudete žádnou zálohu potřebovat a můžete ty cvičné taháky s klidem vyhodit nebo si je schovat někam hluboko do tašky. Ještě mě napadlo, že byste je mohli nabídnout spolužákům jako učební materiál. Ale to je spíš jenom takový nápad. Hrozí u toho, že je použijí jako taháky, a jelikož je to vaším písmem, tak by se pak mohli učitelé dopátrat, že děláte hromadně taháky pro celou třídu, což pro vás nebude nejlepší. Takže možná raději zůstaňte u té tašky nebo odpadkového koše. 

Shrnutí

Taháky jde použít i jinak, než na podvádění. Lze je použít na učení pomocí této metody: 

  1. Najdete nejdůležitější informace.
  2. Ty shrnete na malý tahák (tím si učivo zapamatováváte).
  3. Pokusíte se přepsat si informace z prvního taháku na další aniž byste na něj koukali. 
  4. Doplníte informace, na které jste zapomněli. 
  5. Opakujete proces od kroku 3, než to budete umět.

Díky tomu, že si informace shrnete v krátké formě a tomu, že si je ručně přepíšete, si ty informace lépe upevňujete v paměti.  Jenom si pak dávejte bacha, aby ty taháky učitelé nenašli. 

Závěr

Toto byla metoda, která mi kolikrát dost pomohla. Je to super, protože vážně nemusíte podvádět při tom testu, ale máte lepší výsledek. 

To, že tato taháková metoda fungovala na mě neznamená, že musí fungovat i na vás. Je to jenom takový můj tip, který můžete použít pokud se vám líbí. 

Jaké máte zkušenosti s taháky vy? Dejte mi vědět do komentářů. Můžete mi tam i napsat, jaké téma by vás zajímalo. Vždy jsem otevřená nápadům na nové články, témat nikdy není dost. 

Pokud se vám článek líbil, tak by se vám mohl líbit i obsah, který sdílím třeba na tiktoku nebo threads, takže to můžete případně omrknout. 

Další články, které by vás mohly zajímat: 

Taháky – Zapamatováno.cz 

Comments

No comments yet. Why don’t you start the discussion?

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *