
Už se pomalu blíží konec roku a s tím nevyhnutelně i závěrečné písemky. V červnu už by to každý rád trošičku vypustil, ale právě kvůli těm závěrečkám to nejde. Mají totiž drtivou váhu a můžou ještě úplně změnit vaši finální známku na vysvědčení.
V tomto článku vám řeknu, jaké tipy používám, abych se zvládla ještě dokopat k učení na závěrečné testy a v klidu to přežít. Dozvíte se taky o tricích, které používám při závěrečných písemkách, abych dostala lepší známku.
Tip č. 1: Udělejte si seznam
Budu hádat, že těch závěrečných písemek máte asi víc než dvě. A když jich máte víc než dvě, tak už je dobrý nápad si je někam zapsat. Z vlastní zkušenosti vím, že co si nezapíšu jako by nebylo. Potom se vám totiž nestane to, že se dozvíte o velmi důležitém testu patnáct minut před hodinou. Přesně to se mi mnohokrát stalo.
Od té doby si vždycky píšu důležité věci do kalendáře a vám doporučuji dělat to samé. Stačí otevřít Google kalendář, napsat si tam celodenní událost – Matika velký test, a je to. Zabere vám to asi 30 vteřin a takhle už na ten test určitě nezapomenete.
Zapisování testů do google kalendáře je sice fajn, ale v případě závěrečných písemek dělám ještě jednu věc. Vezmu si obyčejný papír a vypíšu si tam chronologicky všechny závěrečné písemky pod sebe. Zjistila jsem, že když je mám všechny takhle napsané před sebou, tak je mnohem jednodušší si to nějak zorganizovat. Okamžitě víte, jak na tom jste a na co je třeba se připravovat nejdřív.
Tip č. 2: Nečekejte na poslední chvíli
Opakování je mocnější, než se zdá. Díky němu můžete nad učením celkově strávit méně času. Ale je tu jeden malý háček. Musíte začít dostatečně brzo. Mnoho lidí, co znám se na závěrečné písemky připravuje tak, že čeká na den před testem a až pak se začne učit. Tento systém se jim ale až tolik nevyplácí, protože za jeden den nejde vždycky dohnat látku za celé pololetí.
Závěrečné písemky musí být hlášeny dopředu. Kdykoli se tedy dozvím data písemek, tak okamžitě začínám s přípravou. Určitě si musíte myslet: „Co je tohle za šprtku?“. Ale věřte mi, tenhle systém není až taková hloupost a v reálu nad tím nebudete muset trávit až tolik času. Aby to bylo názornější, tak vám to vysvětlím na příkladu.
Test z matiky 15.6., oznámen 1. 6. → dva týdny na přípravu
každý den 15 minut učení → 210 minut (3 a půl hodiny) učení dohromady za dva týdny
Vidíte? Jenom tím, že si každý den sednete na 15 minut k učení, tak do závěrečky máte přes tři hodiny. A to vám bohatě stačí. Navíc, protože si to zopakujete každý den, tak se vám to i lépe utvrdí v paměti.
Takových patnáctiminutovek si můžete udělat víc, podle toho na kolik závěreček se chcete najednou učit.
Tip č. 3: Zeptejte se na tématický okruh
Hodněkrát se mi stalo, že jsem se dozvěděla jenom to, že budou závěrečné písemky, ale ne to, co v nich bude. Vyučující prostě řekl, že si příští týden napíšeme závěrečku a bylo to. Já jsem ale potom nikdy přesně nevěděla na co se mám učit, co tam bude a co ne.
Pak jsem ale zjistila, že není nic jednoduššího, než se prostě zeptat. To, nejhorší co se vám může stát je, že na tom budete úplně stejně jako předtím. Máte příležitost se dozvědět něco víc o složení testu. I jenom jedna mála informace vám může pomoct k lepší známce nebo ušetřit čas nad učením tématu, které tam nebude.
Nemusíte použít jenom tu standardní otázku „Co bude v testu?“. Existuje i spousta dalších otázek, které pro vás můžou být přínosné a učitelé na ně třeba budou ochotnější odpověď. Jde například o tyto otázky:
- Bude tam i (téma)?
- Takže v testu bude všechno, co jsme brali toto pololetí?
- (Téma) bylo to poslední, co jsme brali. To tam také bude?
- Je ten test těžký?
Občas jsem použila i tyto otázky a dozvěděla se pár užitečných informací. Nejčastěji mezi ty nejlepší patří to, že některé téma tam není. Ušetříte potom čas, kdy byste se to učili.
Tip č. 4: Dávejte pozor
Všimla jsem si, že hodně učitelů má tendence opakovat přesně to, co bude v testu. Častokrát věnují i jednu, dvě speciální hodiny extra na opakování. Při těchto hodinách se vyplatí dávat extrémní pozor a zapisovat si úplně všechno. Je velmi pravděpodobné, že to, co jste opakovali bude taky v testu. A častokrát je tam nakonec skoro úplně to samé, co se opakovalo na hodinách. Stačí dávat pozor a měli byste být safe.
Tip č. 5: Nezmatkujte a udělejte si průzkum
Počítání průměrů je velice užitečná věc. Osobně to dělám skoro před každým testem. Jednoduše jdu do Bakalářů*, nastavím předvídač a dozvím se jak by se můj průměr změnil, kdybych dostala různé známky.
Tohle vás může hodně uchránit od stresu. Třeba se dozvíte, že i když dostanete čtyřku, tak jste furt na stejné známce a můžete být v klidu. Nebo se naopak dozvíte, že nutně potřebujete dostat jedničku. Jednoduše si ujasníte, jak potřebujete ten test napsat a podle toho upravíte přípravu. Není třeba nic overthinkovat. Prostě se podívejte na fakta a podle toho se zařiďte.
*Bakaláři je online systém známkování, který používá moje škola. Většina škol používá obdobný systém. Pokud nemáte žádný takový program k dispozici, průměr si lze spočítat pomocí různých online nástrojů. Stačí vyhledat: vážený průměr známek.
Tip č. 6: Technika, kterou píšu závěrečné písemky
Každému samozřejmě vyhovuje něco jiného, ale já bych vám tu ráda nastínila, jak píšu velké písemky já. Třeba se vám něco zalíbí a budete to chtít začít používat taky.
Chronologické pročtení zadání
Vždycky začnu tím, že si letmo pročtu celé zadání. Dělám to ze dvou důvodů:
- Může vám to dodat sebevědomí, protože tušíte, jak se s jakou úlohou popasovat.
- Pomůže vám to s time managementem. Zvládnete odhadnout kolik času na co potřebujete.
Myslím si, že je opravdu supr věc tohle ze začátku udělat. Hodně lidí to nedělá, ale mně se to dost vyplatilo.
Sice se to nezdá, ale ve skutečnosti je mnohem těžší si ze začátku nejdřív pročíst zadání. Ostatní tam totiž už budou zuřivě vyplňovat první cvičení a vy tam jenom sedíte a čtete. Já si vždycky připadám jako kdybych to kvůli té jedné minutě neměla stihnout. Věřím ale svému tempu a vím, že pročtení zadání mi dost pomůže.
Co nevíte nechejte na konec
Tohle je obecná rada, kterou zná asi každý. A já vám musím říct, že podle mě je to dost dobrá rada. Zaseknout se na něčem je totiž to poslední, co byste měli chtít. Prostě jděte dál a vyplňte toho co nejvíc, co víte. Pomůže vám to nejen technicky, ale i psychicky. Váš stres se díky tomu sníží a budete se lépe soustředit na tu problematickou úlohu, protože už víte, že jste vyplnili 90% a i to by vám mělo stačit na nějakou normální známku.
Netvařte se, že se nudíte
Mnohokrát se mi stalo, že jsem test dokončila dříve, byla si jistá odpověďmi a začala se pak dost okatě nudit. Stejně jako každý jsem chtěla vypadat hustě, protože to mám hotové tak brzo. Narazila jsem ale na jeden malinkatý problém. Někteří učitelé se pak přijdou podívat na ten váš test, nebo vám ho rovnou vezmou. A to je špatné z několika důvodů. Může se vám totiž stát jedna z následujících věcí:
- Můžou vás nahlodat a vy potom opravíte něco, co bylo dobře.
- Když vám ho vezmou, tak přijdete o příležitost něco doplnit, když si vzpomenete.
- Dostanete práci navíc.
- Budete napomenuti za vyrušování nebo podvádění.
- Když test nakonec nedopadne dobře, učitelé vás budou vnímat jako arogantního člověka.
Při otázce někoho jiného poslouchejte
Když se někdo jiný při závěrečných písemkách na něco zeptá, tak vždycky poslouchám, o co jde. Nikdy totiž nevíte, kdy se vám ta učitelova odpověď bude hodit. Třeba zrovna poskytne menší nápovědu ohledně cvičení, se kterým si nevíte rady. Člověk nikdy neví, je dobré nepromarnit příležitost dozvědět se něco nového.
Nepodvádějte
Zrovna u závěrečných písemek moc nedoporučuju podvádět. Je to totiž moc velké riziko. Řekla bych, že je lepší dostat čtyřku s tím, co víte, než dostat za pět kvůli podvádění.
Většina učitelů nemá nic jiného na práci, než vás celou dobu sledovat a procházet mezi vámi. To je to riziko potom maximální. V takovém případě je i riskantní pomalu natočit hlavu nebo se skrčit pro propisku na zemi. A i v případě, že mají nějakou práci, tak stejně to není optimální.
Když vás učitelé chytnou tak nejen, že dostanete pětku, ale dokonce ztratíte jejich důvěru. Takhle to zní jako něco nedůležitého, ale postupem času zjistíte, co to znamená. Při každém dalším testu můžete na podvádění rovnou zapomenout, protože vás budou sledovat jako ostříž. Taky se postarají o to, aby vám nehrozila moc pěkná známka z toho předmětu a nijak se nepohrnou do vylepšování vaší známky.
Podvádění se může zdát jako chytré řešení, ale reálně vám může víc uškodit, než pomoct. Samozřejmě je to ale vaše věc.
Shrnutí
Jak na závěrečné písemky?
- udělejte si chronologický seznam s testy
- nečekejte na poslední chvíli
- zeptejte se, co v testu bude
- dávejte pozor na opakovacích hodinách a všechno si zapisujte
- zjistěte jak vám různé známky pohnou s průměrem
Moje tipy na psaní závěrečných písemek:
- nejdřív si přečtěte zadání
- co nevíte, nechejte na konec
- nenuďte se moc okatě
- při dotazech ostatních poslouchejte
- nepodvádějte
Závěr
Toto byly tipy, které používám při přípravě a při psaní závěreček. Každému samozřejmě vyhovuje něco jiného, takže se vám tyto tipy třeba nemusí osvědčit. Já ale doufám, že pro vás budou stejně užitečné jako pro mě. Jinak hodně štěstí u závěreček.
Pokud se vám článek líbil, tak ho můžete poslat nějakému kámošovi, který má problém se závěrečnými písemkami nebo mě můžete taky sledovat na youtubu, threads či tiktoku, kde pravidelně každý den sdílím všemožné tipy.
Další články, které by vás mohly zajímat:
- Potřebuje nutně vylepšit známku na poslední chvíli? TADY je návod, jak to udělat
- AI nástroje do školy, TOP devítka nejlepších
- Proč byste si vážně měli začít dělat taháky